Wenckheim-kastélyok: Mosonszentmiklós
 
 
 
KEZDŐLAP / A KASTÉLYOK / MOSONSZENTMIKLÓS

Mosonszentmiklós


Információ, jogi nyilatkozat!
Az eredeti képeslap a wenckheim.hu tulajdonában van.

A dieselesítés második világháború utáni megkezdésével az erdei vasutak gőzmozdonyai leváltásra és sajnos beolvasztásra kerültek az 1960-as években. Szerencsére ezek közül kettőt sikerült megmenteni, amelyek jelenleg a Nagycenki Vasút Múzeumban szabadtéren kiállítva találhatók. Ezek pályafutásáról röviden érdemes megemlékezni, mert társaik érdemtelenül lassan teljes feledésbe merülnek. Egyik a "Hany Istók" Linzben a Krauss mozdonygyárban 1916-ban gyártották, és a mosonszentmiklósi Wenckheim uradalom 760 mm-es vasútján mezőgazdasági termékeket fuvarozott. Később a csömödéri Eszterházy erdőbirtokra került, majd 1945 után az ottani Állami Erdőgazdaság vette át. Selejtezéséig Csömödéren ÁEV-mozdonyként volt üzemben, azután az 1970-es évek elején került jelenlegi helyére (Nagycenki Vasút Múzeum).

Másik a 600 mm-es "Triglav". amelyet Münchenben, ugyancsak a Krauss mozdonygyárban gyártottak 1902-ben, Szlovéniában kezdte el szolgálatát a Bohiny-tó melletti erdei vasútvonalon. Nevét a közeli Triglav-hegycsúcsról kapta, amelyet végig megőrzött. Az első világháború után került az Inóci Kőbánya és Ipartelepek NV-hez, ahol feladata a kőszállítás volt és amelyhez Márianosztrán a Nagyírtási Erdei Vasút is csatlakozott. Az 1950-es években már a Királyréti ÁEV fővonalának és szárnyvonalainak vontatási feladatait látta el. 1947-től a Nagycenki Vasút Múzeumban van szabadtéren kiállítva. Jelenleg mindkettő eredeti állapotban szépen felújítva látható.

Forrás: http://forestpress.hu/jie_hu/index.php?option=com_content&task=view&id=64&Itemid=49

Mosonszentmiklós története
(Részlet)

Szentmiklós gazdasági felemelkedése a XIX. század közepén indult meg, ekkor vette meg a birtokot báró Sina György Simon, aki a kor legmodernebb cukorgyárát építtette fel a határban. Az üzem körül egy új településrész épült fel, amely ma is megvan, ezt korábban Fábrikának hívták, ma a neve Gyártelep.

A gyár sajnos még a huszadik születésnapja előtt bezárta kapuit, 1885-ben pedig Sina báró örökösei is úgy döntöttek, hogy nem tartják meg az uradalmat. Az új tulajdonos, Wenckheim Frigyes a XIX. század végén és a XX. század elején új életet lehelt a faluba: óvodát és iskolát építtetett, a régi üzem helyén műhelyeket és gőzmalmot alakított ki, az uradalom mezőgazdasági termékeinek szállítására pedig kisvasutat létesített a vasútállomás és a szigetközi birtokrészek között. Ebben az időben, 1908-ban kapta meg a község ma is használt nevét.

Forrás: Mosonszentmiklósi Faluvédő Egyesület



VISSZA AZ OLDAL ELEJÉRE


Minden ami Wenckheim...